Dit is de man die zorgt dat u niet verdwaalt

Van Maastricht tot de kop van Groningen en van het Scheveningse strand tot hartje Amsterdam: Nicky Rentrop monteert door het hele land vooral kleine wegwijzers. ‘Ik kom op plekken waarvan ik niet wist dat ze bestonden.’

Volgende week moet hij elke ochtend om 5 uur opstaan om 230 kilometer verderop een klus te doen. Vanaf zijn woonplaats in het Gelderse Beuningen rijdt Nicky Rentrop (33) dan naar het Groningse Oude Pekela om daar nieuwe bewegwijzeringsborden te monteren. Nicky werkt voor VSVT verkeerstechniek in Wamel, dat mede voor de NBd wegwijzers door heel Nederland monteert. Onderweg heeft hij zijn kop koffie, trommel boterhammen en zijn goede humeur onder handbereik. In de file heen, in de file terug. ‘Ondanks dat ik de afwisseling leuk vind, is het soms wel een puzzel, zeker met een peuter thuis en een vriendin die ook werkt. Gelukkig kan zij haar werkrooster aanpassen op dat van mij en hoef ik niet altijd zo ver.’

Plaatsing op maat
Alhoewel hij breed inzetbaar is, zijn de kleine wegwijzers langs fiets- en wandelpaden wel echt ‘zijn ding’. ‘Dan werk ik vooral langs fietspaden, in oude dorpskernen of in centra van grote steden. Met nog een collega doe ik dan alles: we hebben een kleine vrachtwagen bij ons voor het materiaal, plaatsen de eventuele afzetting, berekenen waar de borden moeten komen en zetten de masten neer.’

Die maatvoering is precisiewerk; er zijn richtlijnen voor de afstand tussen de zijkant van de wegwijzer en het asfalt. Op grote wegen is die minimale afstand bijvoorbeeld 1,80 meter en binnen de bebouwde kom 60 centimeter. Nicky: ‘Af en toe moet je daarin schuiven, zeker in centra van dorpen of steden weet je nooit wat je in de grond tegenkomt. Dan kan een object toch niet op de ingetekende locatie geplaatst worden en moeten we een oplossing zoeken. Als het te veel afwijkt van het plan, moeten we wel overleggen maar er is een vrij ruime marge waarin we naar eigen inzicht mogen handelen.’

Elke klus is anders en dat maakt dat Nicky na tien jaar nog steeds met plezier naar zijn werk gaat. Als timmerman kwam hij in de bouwcrisis niet meer aan de bak en na een start als monteur van vangrails bij hetzelfde bedrijf, doet hij nu zo’n vijf jaar uitsluitend bewegwijzering. ‘Langs de snelwegen is het uitzicht altijd hetzelfde maar ik heb hele diverse werkplekken: op de Veluwe en laatst zelfs langs de kust bij Scheveningen. Daar sta je niet bij stil, dat er bij vertakkingen op drukke vaarroutes ook bewegwijzering moet komen. Fysiek zwaar? Dat valt wel mee. Het gezeul met vangrails was veel zwaarder dan wat ik nu doe.’

‘Mijn werk brengt me door het hele land. Zo werkte ik in hartje Amsterdam, de kop van Groningen en op de Veluwe. Bijzonder was een klus langs de kust bij Scheveningen, waar bewegwijzering nodig was bij vertakkingen op een drukke vaarroute. ’

Nicky Rentrop

Schouders ophalen
De gekste plek om te werken? Nicky: ‘Dat blijft toch Amsterdam, daar blijf ik me verbazen over de drukte. Je kunt je bus nooit ergens kwijt, dus je blokkeert of een fietspad of een stoep. Ja, daar reageren mensen wel geïrriteerd op soms. Fietsers zijn het ergst; die weigeren ook maar een meter om te rijden en kunnen flink mopperen en schelden. Ik trek me dat nooit persoonlijk aan en meestal reageer ik er niet op. Je trekt je schouders op en later lach je er onderling om. Mensen komen ook wel eens gezellig een praatje maken, bieden een kop koffie aan of komen klagen over een loszittende stoeptegel of scheefhangend bord twee straten verderop.’

Langs de regionale fietsroutes hebben Nicky en zijn collega’s veel te maken met snelle elektrische fietsers. ‘Dan kijk je in je spiegel en komt er niks aan, maar doe je je portier open en knal je toch bijna tegen zo’n snelle fietser aan. En boos dat die dan kunnen zijn! Dan denk ik: wij moeten wennen aan jullie, maar andersom kan je er zelf ook rekening mee houden dat je echt veel vlotter bent dan een gemiddelde fietser.’

Er zijn richtlijnen voor de afstand tussen de zijkant van de wegwijzer en het asfalt. Op grote wegen is die afstand 1,80 meter en binnen de bebouwde kom 60 centimeter.

Heel af en toe zit hij in de nachtdienst, als er grote projecten langs de snelweg in een korte tijd af moeten. ‘Dit werk vereist flexibiliteit, je doet wat nodig is. Als het af moet, moet het af.’ Zijn lol in zijn werk wordt er niet minder om, verzekert Nicky. ‘Zo’n werkgever als ik nu heb, die rekening houdt met mijn gezin, tref ik nooit meer. Daarnaast mag ik ook nog iedere dag buiten werken, is het elke dag anders en werk ik met leuke collega’s. Dit werk kan ik voor altijd blijven doen.’