Dynamische verkeersliefhebber

Iets met verkeer doen – dat was zijn jongensdroom. Na wat omwegen zit Michel Nieuwenhout precies waar hij zitten wil; als portfoliomanager voor de NBd is hij betrokken bij juist die grote en ingewikkelde infraprojecten waar hij zich vroeger al voor interesseerde.

Het blijft telkens bijzonder, zegt NBd-portfoliomanager Michel Nieuwenhout (58), dat je een projectontwerp eerst alleen tweedimensionaal op papier ziet en dat het dan op een gegeven moment fysiek vorm krijgt in de openbare ruimte.

‘Die verwondering is extra groot nu ik relatief dicht bij mijn huis een nieuw stuk snelweg zie ontstaan. Ik woon in een dorp onder de rook van Rotterdam en daar zijn ze druk bezig met de A16, een nieuw stuk snelweg dat straks voor een rechtstreekse verbinding tussen de A13 en de A20 zorgt. Met bewegwijzering willen we een bijdrage leveren aan een vlottere doorstroming en minder files, maar aangezien ik er zelf bijna ook elke dag rijd, heeft het nu extra waarde. Dan zie je ook weer eens echt de betekenis van wat we doen, dat het direct invloed heeft op het dagelijks leven van de weggebruiker.’

Eén aanspreekpunt
De portfoliomanager bij de NBd is de eerste contactpersoon voor een wegbeheerder. Vanaf 1 juni jongstleden heeft elke wegbeheerder één portfoliomanager als eerste contactpersoon voor zowel planvorming als realisatie. Michel is dat samen met zijn collega Paul van Schagen (planvorming) en Hans Linthorst (realisatie) voor alle projecten van Rijkswaterstaat (RWS) – vaak grote en complexe klussen met een lange aanloop- én realisatietijd.

Michel: ‘Dat betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor de planvorming en realisatie van bewegwijzering langs alle hoofdwegen van Nederland. Het is goed dat we nu één aanspreekpunt voor klanten hebben. Eerst hadden we de projecten per regio verdeeld, maar dat betekende dat een klant als RWS met veel verschillende contactpersonen te maken kreeg en ze dus niet als zelfstandige klant benaderd werden. Nu heb ik het overzicht van alles wat met RWS te maken heeft, weten zij altijd wie ze moeten hebben en kunnen we zaken veel beter op en met elkaar afstemmen.’

Wat wij doen, heeft direct invloed op het dagelijks leven van de weggebruiker. Dan zie ik zelf nu ik vlakbij een snelweg in aanbouw woon.

Michel Nieuwenhout

Smeermiddel
Op het moment dat Michel denkt; nu heb ik het allemaal wel eens voorbij zien komen, gebeurt er toch weer wat onverwachts. ‘We bewegen ons in een krachtenspel met grote belangen. Als relatieve buitenstaander had ik vaak geen idee wat er allemaal in het voortraject aan die vergadertafels besproken werd. Nu zijn we daar veel meer van op de hoogte en dat houdt het wel boeiend.’

Dat geldt ook voor technische innovaties waarmee Michel te maken krijgt zoals de behoefte aan specifieke bewegwijzering voor bestuurders van elektrische personenauto’s. De NBd is druk bezig met de introductie van een nieuw pictogram voor elektrisch laden. Michel: ‘Er was al wel een pictogram voor, maar de praktijk leerde dat die voor de weggebruiker slecht herkenbaar was. Dat is leuk hoor, om daar mee bezig te zijn. Onderzoek, ontwerp, uitvoer – we waren overal bij betrokken. We hebben nu opdracht om dat nieuwe pictogram voor dertig verzorgingsplaatsen, zoals dat officieel heet, te realiseren. Dat zijn leuke klusjes, om dan het smeermiddel tussen de partijen te zijn en ervoor te zorgen dat zoiets tot een goed einde komt.’

De portfoliomanager bij de NBd is de eerste contactpersoon voor een wegbeheerder. Vanaf 1 juni jongstleden heeft elke wegbeheerder één portfoliomanager als eerste contactpersoon voor zowel planvorming als realisatie.

Zichtbaar en concreet
Michel werkte vanaf 2001 bij de ANWB en kwam zes jaar geleden als het ware met ‘het meubilair’ mee toen de NBd werd opgericht. Hij begon zijn carrière ooit in de petrochemische industrie, waar hij naar eigen zeggen na een lange periode niet op zijn plek zat.

‘Als begin twintiger rolde ik die wereld in en dan blijf je al snel plakken. De verkeerskant heeft me altijd getrokken, maar ik bleek het verkeerde vakkenpakket op de middelbare school te hebben waardoor ik niet naar de Verkeersacademie in Tilburg kon. Dat keuzes die je op je vijftiende moet maken op school zo’n impact hebben op hoe je leven loopt, dat zou toch eigenlijk niet zo moeten zijn.

Op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik een resolute keuze moest gaan maken. Ik had de financiële ruimte om een sabbatical van een jaar te nemen en dat heb ik gedaan. Mijn toenmalige huis heb ik in die periode verbouwd en ondertussen kon ik nadenken over wat ik nou wilde. Via een open sollicitatie kwam ik als projectleider bij de ANWB terecht.’

De dynamiek van het verkeer heeft Michel altijd getrokken. ‘Dat je elke dag in beweging bent, letterlijk en figuurlijk, dat spreekt me aan. En de duidelijkheid; ik hoef op een feestje nooit uit te leggen wat ik doe, iedereen kent de bewegwijzeringsborden langs de weg. Het is zichtbaar en concreet; als je uit het buitenland komt van vakantie en je ziet een blauw bord, dan weet je meteen dat je thuis bent. Daar doe ik het voor; ik zie graag fysiek resultaat van wat ik doe. Bovendien: als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werk.’